روشنايي باند روشنايي باند

brigh_sbz

واحد فنی فرودگاه سبزوار

این واحد در حال حاضر با سه نفر پرسنل در قسمت های ذیل  در حال انجام وظیفه می باشد:

1-برق:

که شامل نیروگاه برق اضطراری و روشنایی ترمینال و ساختمانهای تکنیکال بلاک و یگانهای سپاه و پلیس و.. می باشد

  1. دو دستگاه دیزل ژنراتور به قدرتت 500KW
  2. سه عدد ترانس 3300/380 جهت انتقال نیرو برق از موتورخانه به ایستگاههای VOR&NDB

 

2-تاسیسات:

که شانل دیگهای آب گرم ،چیلر و کویل های آب گرم می باشد

1-دو دستگاه دیگ به ظرفیت 1000000

2-تعداد 9 عدد پمپ جهت سیستم های سرمایشی و گرمایشی و برج خنک کننده

3-یک دستگاه چیلر تراکمی به قدرت 120 تن  به همراه یک دستگاه برج خنک کننده به ظرفیت 150 تن

4-دو دستگاه سختگیر

5-دو دستگاه کویل آب گرم

 

 

 

سیستم های روشنایی باند فرودگاه

سیستم های روشنایی باند فرودگاه

اهمیت روشنایی باند در امنیت یک فرود : باندهای مورد استفاده در شب طوری طراحی شده اند که سیستم های روشنایی متفاوت وضعیت باند را برای ما ...

اهمیت روشنایی باند در امنیت یک فرود :


باندهای مورد استفاده در شب طوری طراحی شده اند که سیستم های روشنایی متفاوت وضعیت باند را برای ما کاملا مشخص می کند  وقتی درابتدای یادگیری پرواز هستیم ٬ پیدا کردن فرودگاه کار چندان آسانی نیست ٬ زیرا درگیر مشکلات یادگیری پروازمی باشیم ٬ حتی ممکن هست باند طولانی در جلوی ما باشد و زیر بال های هواپیما ولی آن را به خوبی تشخیص ندهیم. این امر ترس و تنش روحی را در ما بالا می برد ، به خصوص در اولین پرواز مستقل ناوبری (بین شهری) این تنش بسیار زیاد است.

 

http://iranway.com/file/2/attach2012093433438726101186.jpg

 

همچنان که تجربه کسب کردیم راحت تر فرودگاه را پیدا می کنیم. به تدریج چشمان ما با هوشیاری و زرنگی خاصی دنبال نقاط کلیدی می گردد. مثل یک محل باز میان انبوه درختان یا نقطه ای خاص روی افق که فرودگاه را در آن محل نشانه گزاری کرده ایم و یا قسمت خاصی از شهر که از دور تغییری در آن هویدا باشد. در پرواز شب ما نیاز به درک بیشتری داریم ولی به تدریج که ساعات پروازی افزایش می یابد ٬ خواهیم دید که یافتن فرودگاه در شب از پیدا کردن آنها در روز آسان تر است. قبل از طرح ریزی ٬ جهت پرواز به هر منطقه ای باید نقشه های آن منطقه را بررسی کنیم. چنانچه فرودگاه مجهز به تجهیزات پرواز در شب باشد دربالای نشانه فرودگاه علامت (*) دیده می شود. معمولآ می توانیم اطلاعات لازم درباره چراغ های یک فرودگاه را از چند منبع جستجو کنیم.

 

در مورد انواع چراغ ها و چگونگی عملکرد آنها در فرودگاه یا روی باند در بخش راههاب فرودگاهی در جلد اول کتاب "را ه های هوایی چپسن" یا در جلد دوم همین کتاب در چارت های فرودگاهی یا چارت های تقرب ٬ اطلاعاتی را می توان کسب نمود. در هر کشوری کتابی به چاپ می رسد. این کتاب شامل سه بخش است که بخش سوم آن مربوط به اطلاعات فرودگاهی است. در یکی ازجدول های اطلاعاتی این کتاب تمامی اطلاعات مربوط به سیستم روشنایی و چراغ های باند فرودگاه ها آمده است. این اطلاعات سبب می شود که در تاریکی شب مسیرتان را مثل روشنایی روز پیدا کنید. بسیاری از فرودگاه ها دارای چراغی گردان به نام "بیکن" هستند. این چراغ به خلبان کمک می کند تا در شب هم بتواند به مانند روز فرودگاه را پیدا کند. این چراغگردان ٬ از ۱ تا۱۰ درجه بالای افق قابل دیدن است. معمولا این چراغ از فاصله ۱۰ مایلی فرودگاه (بسته به وضعیت هوا) قابل دید است. این چراغ در فرودگاه های غیر نظامی به رنگ سفید و سبز ، به طور متناوب ۲۴ الی۳۰ مرتبه در دقیقه چشمک می زند ولی در فرودگاه های نظامی به ازای هر دو چراغ سفید چشمک زن ٬ یک چراغ سبز چشمک می زند.

 

http://iranway.com/file/2/attach2012093084941700101187.jpg

 

تمام فرودگاه ها دارای چراغ گردان بیکن نیستند ٬ چنانچه علامت (*) بالای سمبل فرودگاه در نقشه های مسیر پروازی و علامت ستاره ای داخل دایرهای کوچک در نقشه های فرودگاهی دیده شود ٬ فرودگاه مربوطه دارای این چراغ است. این چراغ معمولا از آغاز تاریکی هوا تا طلوع سپیده فعال می باشد. مدت زمان دقیق روشنایی آنها را راهنمای فرودگاهی جلد اول کتاب راه های هوایی جپسنودر قید شده است.

 

ممکن است بعضی اوقات این چراغ بیکن در ساعاتی از روز که شرایط پروازی فرودگاه مناسب پرواز با دید نیست روشن شود. سیستم روشنایی باندهایی که برای پرواز شب مجهز می شوند ٬ دارای سیستم روشنایی متفاوتی هستند که وضعیت و موقعیت باند را مشخص می کنند. مهمترین چراغ های فرودگاهی چراغ های لبه باند است ٬ این چراغ ها سفید رنگ هستند و کنار باند و به فاصله ۲۰۰ پا ، از همدیگر قرار گرفته اند. آنها مرز بین باند را با قسمت های دیگر مشخص می کنند.

 

 

این نوع چراغ ها عموما در فرودگاه های دنیا نسبت به شدت نوری که ساطع می کنند به سه دسته نور پایین ٬ نور متوسط و نور بالا تقسیم می شوند. نوربالا برای مشخص کردن باند از نقاط دورتر می باشد. ولی درتقرب نوع کوتاه بیشترخلبان ها ترجیح می دهند نورهای پایین یا متوسط استفاده کنند. عموما مراقب پرواز در برج مراقبت تدابیر لازم را جهت تنظیم و روشن کردن این چراغ ها را به عمل می آورد. وی بسته به شرایط محیطی و اینکه بخواهد کدام باند را فعال کند ٬ چراغ ها را روشن و تنظیم می کند ٬ زیرا ممکن است فقط یک باند فعال باشد. عموما چراغ های دو سر باند دو طرفه هستند و رنگ آنها بستگی به این دارد که شما از کدام جهت برای تقرب و نشستن به سوی باند حرکت می کنید ٬ درهمان سمت چراغ های سبز را می بینید و در انتهای باند چراغ های قرمز دیده می شود.

 

چنانچه جهت معکوس باند را برای نشستن انتخاب کنیم ٬ چراغ های قرمز حالا سبز دیده می شود و چراغ های سبز ٬ بالعکس ٬ قرمز دیده می شود. اگر آستانه باندی که جهت تقرب و نشستن مورد نظر است جابجا شود وجلوتر روی باند واقع شود ، از ابتدای باند چراغ های سبز رنگ تا محل جدیدی که آستانه جدید باند آغاز می شود امتداد می یابد. چراغ های آبی رنگ برای مرز مسیر "تاکسی وی" یا مسیر خزش هواپیما و رمپ ها استفاده می شود. به جز در موارد اضطراری این خطای محض است که خلبان در محل هایی که چراغ آبی مشاهده می کند ٬ نشست و برخاست کند.

 

 

 

معرفی چراغ های موجود در سیستم روشنایی سطوح پروازی :

:Runway Edgeچراغ 1-

http://iranway.com/file/2/attach2012091511579440101188.jpg

 

این چراغ به دو نوع ایستاده و کفی می باشد که در کناره های باند نصب شده و فاصله هر چراغ تا چراغ بعدی ۶۰ متر می باشد. رنگ نور این چراغ ها تا ۶۰۰ متر مانده به انتهای باند سفید و ۶۰۰ متر انتهای باند به رنگ زرد می باشد.

 

 

: Runway Centerline 2-چراغ

http://iranway.com/file/2/attach2012092051810102101189.jpg

 

این چراغ از نوع کفی بوده و در محور مرکزی باند نصب می شود. فاصله این چراغ ها بسته به RVR فرودگاه ۱۵ یا ۳۰ متر می باشد. رنگ نور آنها از ابتدای باند تا ۹۰۰ متر مانده به انتهای باند به رنگ سفید ،‌ از ۹۰۰ متر تا ۳۰۰ متر مانده به انتهای باند یکی در میان سفید و قرمز و ۳۰۰ متر انتهایی به رنگ قرمز می باشد. این چراغ ها در سیستم CATII به بالا نصب می شود.

 

 

: Runway Touchdown Zone Light 3-چراغ های

http://iranway.com/file/2/attach2012091988011856101190.jpg

 

این چراغ ها به صورت کفی بوده و از ابتدای باند به طول ۹۰۰ متر که از بعد از تریشلد و عمود بر محور سنترلاین به تعداد ۶ تا ۸ عدد در هر ردیف نصب می شود. فاصله این چراغ ها ۳۰ یا ۶۰ متر بوده و رنگ آنها سفید می باشد و در هر ردیف سه عدد چراغ نصب می گردد. این چراغ ها یک جهته بوده و فقط از سمتی که خلبان اقدام به فرود می کند دیده می شود. همچنین این چراغ ها در سیستم CATII نصب می شود.

 

 

: (Runway Threshold Light) 4-چراغ های آستانه باند

http://iranway.com/file/2/attach2012092614110690101191.jpg

 

این چراغ ها در ابتدای باند نصب شده و عمود بر محور خط مرکزی باند می باشد. رنگ این چراغ ها سبز بوده و نشان دهنده ابتدای باند به خلبان می باشد. خلبان بعد از این چراغ ها مجاز به زمین زدن چرخ ها است و بسته به نوع CAT سیستم ، تعداد این چراغ ها متغیر می باشد. این چراغ ها به صورت یک جهته (دو سبز) و یا دو جهته (دو سبز و یک قرمز) می باشد.

 

 

: Wing Bar 5-چراغ های

http://iranway.com/file/2/attach2012092582705074101192.jpg

 

این چراغ ها به صورت یک جهته بوده و رنگ آن سبز می باشد و در راستای چراغ های تریشلد به منظور ایجاد دید بهتر نسبت به آستانه باند برای خلبان نصب می گردد.

 

 

: Runway End Light 6- چراغ های

http://iranway.com/file/2/attach2012092212107418101193.jpg

 

این چراغ ها به رنگ قرمز بوده و یک طرفه می باشد و انتهای باند را به خلبان نشان می دهد. این چراغ ها در بین چراغ های تریشلد و عمود بر راستای محور باند نصب می گردد.

 

 

: Stop Way‌‌ 7- چراغ های

http://iranway.com/file/2/attach2012094221587304101194.jpg

 

این چراغ ها در منطقه Stop Way باند نصب می شود. محل نصب این چراغ ها در دو طرف SWY می باشد و به صورت یک جهته به طرف داخل باند قرار می گیرد. فاصله هر چراغ با چراغ بعدی ۶۰ متر بوده و در انتهای SWY و عمود بر محور خط وسط باند چهارعدد چراغ به منظور اتمام Stop Way نصب می گردد. این چراغ در دو نوع ایستاده و کفی می باشد.

 

 

: (Simple Approach Lighting System SALS) 8-چراغ های

http://iranway.com/file/2/attach2012093728235894101195.jpg

 

این چراغ ها در فرودگاه هایی که به صورت Non-Precision و Non-Lnstrument می باشند نصب شده و خلبان را به سمت خط مرکزی باند هدایت می کند. تعداد این چراغ ها ۱۷ عدد بوده و به رنگ سفید به صورت یک جهته می باشند که تعداد هفت عدد از این چراغ ها در راستای خط وسط باند و ده عدد از آنها به عنوان Crossbar عمود بر محور این چراغ ها و در فاصله ۲۰۰ متری قبل از تریشلد نصب می گردد. برای نصب این چراغ ها فضایی حدود ۴۲۰ متر طولی نیاز می باشد.

 

 

: Precision Approach Lighting System CATI چراغ های 9-

http://iranway.com/file/2/attach2012093944518468101196.jpg

 

این چراغ ها به رنگ سفید و یک جهته بوده و تا ۹۰۰ متر قبل از تریشلد باند این چراغ ها نصب می گردد. این سیستم دارای پنج کراس بار می باشد که در فواصل ۱۵۰ ، ۳۰۰ ، ۴۵۰ ، ۶۰۰ و ۷۵۰ متری قبل از باند عمود بر چراغ های خط مرکزی این سیستم نصب می گردد. چراغ های خط وسط سیستم به دو نوع Coded و معمولی می باشد. تعداد این چراغ ها ۱۲۰ عدد و دردو نوع ایستاده و کفی نصب می گردد.

 

 

: Precision Approach Lighting System CAT II / III چراغ های 10-

این سیستم کلیه ملزومات CATI را شامل می شود با این تفاوت که تعدادی چراغ های کمکی به نام چراغ های Side Row قبل از تریشلد از فاصله ۳۰۰ متری تا ابتدای باند به رنگ قرمز در دو طرف چراغ های سنتر لاین سیستم اپروچ نصب می گردد.

 

 

: PAPI چراغ های 11-

http://iranway.com/file/2/attach2012093384699408101197.jpg

 

این چراغ ها نشان دهنده شیب صحیح زاویه فرود به خلبان می باشند. چراغ های پاپی دارای چهار یونیت بوده و سمت چپ باند نصب می گردد. این چراغ ها به وسیله ترکیب نوری که ایجاد می کنند زاویه صحیح فرود را به خلبان نشان می دهند. یعنی اگر خلبان دویونیت نزدیک به باند را قرمز و دو یونیت دورتر را سفید ببیند متوجه درستی زاویه فرود می شود. اگرتعداد چراغ های قرمز بیشتر بود خلبان پایین تر از زاویه فرود و اگر تعداد یونیت های سفید بیشتر بود خلبان بالاتر از زاویه فرود می باشد.

 

 

: Taxiway Edge 12-

http://iranway.com/file/2/attach2012091688085536101198.jpg

 

این چراغ ها به رنگ آبی بوده و همه جهته می باشد و در دو نوع ایستاده و کفی مورد استفاده قرار می گیرد و نشان دهنده عرض تاکسی وی به خلبان می باشد.

 

 

: Taxiway Centerline چراغ های 13-

http://iranway.com/file/2/attach2012091359950576101199.jpg

 

این چراغ ها به صورت کفی بوده و از داخل باند ،‌ کنار Runway Centerline Light شروع شده و خلبان را به داخل تاکسی وی مربوطه هدایت می کند. رنگ این چراغ ها از داخل باند تا Runway Holdingposition یکی در میان سبز و زرد یک طرفه بوده و از خط Holding Position به سمت Apron به رنگ سبز می باشد.

 

 

: Stop Bar چراغ های 14-

http://iranway.com/file/2/attach2012094221587304101194.jpg

 

چراغ های قرمز یک جهته می باشند که بر روی خط Runway Holding Position نصب می گردند و هنگامی که این چراغ ها روشن باشند خلبان حق عبور از این چراغ ها و ورود به باند عملیاتی را ندارد. این چراغ ها در سیستم CATII به بالا نصب می شود.

 

 

: Runway Guard Light چراغ های 15-

http://iranway.com/file/2/attach2012091906743012101201.jpg

 

این چراغ ها به صورت زرد رنگ بوده و به دو نوع ایستاده و کفی موجود می باشد و در کنار خط Runway Holding Position نصب می گردد و به خلبان اخطار نزدیک شدن به باند عملیاتی را می دهد. این چراغ ها به صورت یک طرفه و چشمک زن می باشد.

 

 

: Runway Turn Pad Light چراغ های 16-

http://iranway.com/file/2/attach2012093620649136101202.jpg

 

این چراغ ها به رنگ آبی همه جهته می باشد و محدوده Turn Pad را برای خلبان مشخص می کند.

 

 

: (Rotating Beacon) چراغ بیکن گردان 17-

http://iranway.com/file/2/attach2012093843288290101203.jpg

 

این چراغ در مکانی بلند به طوری که هیچ چیز مانع دید آن نشود (معمولا بالای برج مراقبت) نصب می گردد و موقعیت فرودگاه را به خلبان نشان می دهد. این چراغ با توجه به کدهای رنگی که به خلبان می دهد نوع فرودگاه و محل آن را مشخص می کند ، که این کدها شامل موارد ذیل می باشند :

- سفید و سبز : فرودگاه های عمومی

- سفید و سبز و قرمز : فرودگاه های نظامی

 

 

(Sequence Flashing Lighting System) سیستم 18-

http://iranway.com/file/2/attach2012091425259530101204.jpg

 

این سیستم برای ایجاد دید بهتر برای خلبان ها در شرایط دید نامناسب و یا شب بین چراغ های اپروچ نصب گردیده و رنگ چراغ های آن سفید می باشد و در هر ثانیه دو مرتبه فلش می زند. این چراغ ها در راستای خط وسط باند قرار دارد.